Sunday, July 12, 2009

sambungan... Aku Tahu Lan Menangis"

Bermulanya sebuah derita ...

Hazidah nekad berhenti kerja. Cukuplah seksa menyekat selera daripada menjamah makanan berlauk selama berbulan-bulan dek gaji tak dibayar. Sudah muak tekak dijamu dengan maggie hari-hari. Aduhai ... seksanya badan, seksa lagi hati. Berhari-hari Hazidah memikirkan ayat terbaik untuk melontarkan alasan pada abang ###. Jangan sampai hati majikan itu terguris. Dilapik-lapik bahasa, ditapis-tapis ayat berulang kali. Hari yang mendebarkan datang jua. Surat berhenti kerja dengan sebulan notis akhirnya bertukar tangan.

"Kenapa nak tunggu sebulan? Kemas barang awak, pulangkan harta pejabat dan awak boleh berhenti hari ini juga! Kalau awak terus bekerja di sini pun, awak tidak dapat memberi tumpuan lagi."

Hazidah terkesima. Semua kata-kata sudah tersekat di kerongkong. Sebaknya hati Tuhan sahaja yang tahu. Hazidah keluar dari bilik abang ### dengan perasaan yang berbaur. Digagahkan jua tangannya mengemas barang. Laptop hak syarikat dipulangkan segera.

Petang itu, pantai Port Dickson menjadi medan menghambur perasaan. Air mata bagai tidak mahu berhenti. Hati Lan juga pilu melihat nasib yang menimpa Hazidah. Sudah tidak terpujuk lagi hati yang lara.

Besoknya Lan menerima nasib yang sama. Alasan abang ###, Lan bersubahat dengan Hazidah. Lan terima sahaja keputusan abang ###. Dia tidak membantah walau dengan sepatah perkataan.

Laporkan sahaja ...

Aku mengaku, aku yang mempengaruhi Hazidah agar membuat laporan di jabatan buruh. Malah, kawan-kawan Hazidah dan rakan-rakan kongsi abang ### pun mendesak Hazidah agar mengheret abang ### ke muka pengadilan. Rakan kongsi abang ### sudah jemu dengan perangai buruk abang ###. Sudah ramai pekerja dibuang 24jam. Syarikat di Seremban pun dijenguk sekali-sekala. Keuntungan syarikat pula tidak dibahagi dengan seadilnya.

Aku menghubungi sahabatku yang memegang jawatan yang agak tinggi di jabatan perlindungan dan hak-hak pekerja. (Tidak perlu dinyatakan di sini, apa nama jabatannya). Dia kukenal semasa berkhidmat sebagai Pembantu Peribadi Datin A pada tahun 2003-2004. Panjang lebar penerangannya.

Aku mula mengira-ngira kesalahan abang ###. Banyaknya .... Abang ### mengambil pekerja asing tanpa permit. Menurut akta 60K, majikan hendaklah memberikan butir-butir pekerja asing kepada Ketua Pengarah Buruh terdekat selepas 14 hari pengambilan pekerja asing tersebut. Sekiranya gagal, maka tindakan boleh diambil mengikut seksyen 99A yang mana, satu penalti am tidak melebihi RM10,000. Mmm ... itu belum dicampur dengan kesalahan menggaji pendatang haram.

Abang ### juga membuat pelbagai kesalahan di bawah Akta Kerja seperti lambat membayar gaji dan memotong gaji pekerja tanpa kelulusan, gagal menyediakan maklumat dan penyata gaji pekerja, gagal menyimpan daftar pekerja, gagal menyediakan insuran pampasan pekerja serta kesalahan lain di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952. Kesalahan-kesalahan ini boleh menyebabkan abang ### dikenakan denda sehingga RM10,000.

Sahabatku menawarkan pertolongan kepada Hazidah. Dia akan menyediakan peguam terbaik dari jabatan beliau untuk membela nasib Hazidah. Namun, sesuatu yang tidak dijangka telah terjadi. Tunggu entri yang akan datang. Insya-Allah ... akan kuceritakan pada pembaca semua.

No comments:

Post a Comment