Monday, July 6, 2009

Misteri Lelaki Berseluar Pendek dan Pukau

Salam,

Hari ini aku bersiap-siap awal. Kononnya mahu masuk kerja pukul 8.00 supaya aku boleh balik awal. Tapi kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Kaki suamiku sakit kerana terjatuh semasa bermain futsal malam tadi. Jadi, aku mahu menemaninya lebih lama pagi ini untuk memastikan dia makan madu dan vitamin.(Dia selalu ponteng mengambil madu dan vitamin). Sempat lah juga aku memerap ayam untuk dibuat nasi ayam petang ini.

Pukau? Seingat aku, aku tidak pernah dipukau, tapi mungkin pernah hampir terpukau. Minggu itu study week. Masing-masing sibuk menelaah pelajaran. Pukul 3-4 pagi masih lagi bising dan meriah. Tapi malam itu berlainan sekali. Aku sendiri sudah beberapa kali menguap seawal jam 10 malam. Aku tewas juga dek rasa mengantuk yang amat. Yang aku perasan, sebelum melelapkan mata, suasana di kolejku sunyi sepi. Aku terjaga sekitar 2 lebih. Sunyinya.... Rasa hairan itu padam dengan sendirinya. Aku melilau-lilau memerhati sekeliling. Seolah-olah aku sahaja yang terjaga.

Semasa aku memasuki tandas, aku boleh terfikir untuk membiarkan sahaja pintu tandas tidak berkunci. Mujurlah aku masih lagi waras lalu mengunci pintu tersebut dengan kemas. Mata aku masih melilau-lilau sepanjang perjalanan menuju ke bilikku. Mataku tertangkap pada sepasang kaki berseluar pendek dan berselipar oren.

Aku tidak tahu dari mana datangnya keberanian itu lalu menghasutku agar memerhatikan sepasang kaki itu terus. Aku lihat 'orang' itu seolah-olah menyembunyikan diri di sebalik ampaian di beranda. Aku pula leka memerhatikannya. Apabila melihat 'orang' misteri itu menyelak kain seperti mengintai, aku pula bagaikan baru tersedar. Jelas di mataku tubuh lelaki itu tidak berbaju! Pantas kakiku mengatur langkah menuju ke bilik. Pintu kukunci erat. Sempat pula aku mengintai dari lubang pintu. Mataku tertancap pula pada jam kecil di meja belajarku. 2.47 pagi. Jantungku semakin keras berdegup. Mataku tidak berjaya dilelapkan waima sepicing pun.

Biasanya aku akan menunaikan solat subuh semasa langit masih hitam,tapi pagi itu aku menunggu hingga bunyi derap kaki penghuni kolej yang lain lalu di depan bilikku. Aku menunggu suara-suara kukenal membuat kecoh pagi itu. (Aku tinggal di bilik keseorangan kerana pada masa itu aku setiausaha kolej.) Seusai solat, aku berkira-kira mahu menceritakan pada seseorang. Aku bingkas bangun menuju ke bilik Ketua Biro Keselamatan,yakni kawanku sendiri,Mira dan Garpit. Aku menceritakan segalanya dari A-Z kepada mereka berdua. Kata Garpit, mungkin ada yang bergayut di talifon. Tapi takkan tak berbaju! Kami semua perempuan. Gilakah pelajar itu bergayut tanpa memakai baju, atau mata aku yang tidak betul pagi itu.

Sebelum pergi ke kelas tengahari itu, aku singgah di bilik umi, penghuni bilik tempat lelaki misteri itu menyorok pagi itu.Katanya, tiada siapa antara mereka sebilik (3-4 orang) bergayut. Mereka semua tidur awal. Perbualan kami ditangkap jelas oleh rakan sekelasku. Dia tanya soalan bertalu-talu padaku. Pukul 2 pagi kah?, Adakah dia lelaki kurus tidak berbaju dan berselipar oren?. Aku mengangguk-angguk.

Petang itu, nama aku naik di papan notis kolej. Nama aku juga dilaung-laungkan di speaker. Aku dan beberapa orang lagi dikehendaki hadir ke pejabat. Perasaan gugup mula menguasai. Sebaik tiba di pejabat kolej, terdapat beberapa orang pelajar perempuan turut berada di situ. Rupa-rupanya kami merupakan saksi kejadian. Salah seorang daripada kami ialah mangsa lelaki misteri berseluar pendek!

Setelah mengisi beberapa borang, kami dikehendaki memasuki sebuah bilik. Di situ ada beberapa orang pegawai keselamatan. Satu persatu cerita sebenar dijelaskan. Cerita daripada mangsa yang kelihatan tenang dituturkan agak berhati-hati. Mungkin dia masih trauma. Malam itu, boleh dikatakan semua pelajar kolej tidur awal. Mangsa adalah penghuni kolej Kenanga 1, dan aku Kolej Kenanga 2. Jaraknya sangat dekat. Cuma selang 2-3 minit dari masa aku terserempak dengan lelaki misteri itu, rupa-rupanya dia menyerang mangsa di Kolej Kenanga 1. Pintu mangsa tidak berkunci. Dia pun tidak pasti kenapa malam itu dia tidur awal dan boleh membiarkan pintu tidak berkunci. Lelaki misteri datang lalu menekan rusuknya. Itu yang membuatnya terjaga. Mangsa terdiam seketika dan merenung wajah lelaki misteri sebelum menjerit ketakutan. Lelaki misteri keluar daripada bilik itu dan mangsa terus mengunci pintu dengan kelam kabut. Jeritan mangsa telah mengejutkan penghuni yang lain, cuma mereka agak lambat 'tersedar'. Lelaki misteri memulas-mulas tombol pintu satu persatu. Penghuni wanita cuma diam kaku dalam ketakutan yang amat. Dan akhirnya lelaki misteri melarikan diri. Setelah ramai 'tersedar', barulah satu-persatu pintu dibuka. Bermulalah kekecohan hingga ke pagi. Ada yang menyambung tidur, tapi ramai yang tidak mampu lagi menjemput lena.

"Orangnya sangat handsome. Silap-silap, kamu bersanding dengan dia nanti,"kata pegawai keselamatan itu. Menurut pegawai itu lagi, lelaki misteri itu seorang pelajar Navy. Tegap dan sangat kacak. Dia mengamalkan ilmu yang sesat. Apa yang dia lakukan malam tadi adalah untuk memantapkan ilmunya. Dia ditangkap malam itu juga setelah pihak pegawai keselamatan menjejakinya sejak beberapa hari.(sebelum ini lelaki misteri menyerang kolej lain). Apa sebenarnya yang ingin dilakukan tidak pula diberitahu. Yang jelasnya, malam tadi mungkin aku seorang yang tidak lut dengan pukau lelaki misteri itu kerana menurut cerita saksi-saksi yang lain, mereka seolah-olah tidak sedar dengan apa yang berlaku. Aku pula sempat memerhatikan kaki, seluar, selipar, dan jam. Entah ... aku pun tak pasti sama ada aku dipukau, tidak sempat dipukau, atau memang pukau itu tidak lut padaku.

Mari kita lihat apa adab-adab sebelum tidur.

1. Membersihkan mulut dengan bersugi (gosok gigi)

2. Bersuci dengan mengambil wudhuk.

Perihal di atas adalah sebagai langkah persediaan agar ia menuju kepada ibadah.

Yang pertama, tidur kita dalam keadaan ingat kepada Allah Subhanahu Wata’ala. Apabila kita ingat Allah, maka kita tahu Allah sukakan kebersihan dan membersihkan diri menghampirkan lagi diri kita kepada Allah.

Yang kedua, tidur menjadi asbab menjauhi kita dari perkara mungkar. Maka tidur itu lebih baik daripada melakukan maksiat.

Yang ketiga tidur sebagai ruang rehat dan menjana tenaga untuk terus menjalankan ibadah seterusnya dan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi. Seperti persediaan untuk bangun di tengah malam untuk melakukan ibadah sunnah yang lain.

Yang keempat, tidur juga sebagai ibadah bila masa kita tidur dalam mengingati yang Maha Esa dan meraih ketenangan sepanjang tidur.

Berwuduk sebelum tidur juga sebagai persediaan seandainya nyawa kita tiba di penghujung semasa lena. Dan seandainya kita meninggal dunia semasa tidur, maka ia ibarat mati dalam keadaan suci bersih. Siapakah yang pasti dan boleh memberi jaminan bahawa selepas tidur dia akan bernafas semula keesokannya...? Tiada sesiapa pun....

Maka renungkanlah dan hayati serta hidupkanlah adab-adab sunnah yang baginda tinggalkan untuk kita.

No comments:

Post a Comment