Sunday, July 5, 2009

Aku dan Pelancong Jepun

Salam,

Aku tidak pernah ke Jepun, dan aku menyimpan hasrat agar suatu hari nanti aku dapat menjejaki kaki ke negara bunga Sakura itu. Kenapa Jepun? Mmm ... aku suka filem dan dramanya barangkali. Lantas, aku mengambil bahasa Jepun sebagai bahasa ketiga di UiTM. Walaupun ditentang keras oleh kekasihku pada masa itu, (sekarang suamiku) namun aku tetap mengambil bahasa Jepun. Aku berfikiran bahawa biarlah aku mempelajari bahasa Jepun kerana suamiku memang sudah fasih berbahasa Arab. Logikanya agar anak-anak kami nanti boleh diajar pelbagai bahasa. Insya-Allah.

Rakan sebilikku, Fiza telah mengambil mata pelajaran bahasa Jepun lebih dahulu daripadaku. Ini bonus bagiku. Aku membuat salinan buku 'Japanese Make Easy' awal satu semester daripada orang lain. Aku juga mempelajari bahasa Jepun sedikit demi sedikit daripada Fiza. Aku juga menyimpan angan-angan agar aku akan menjadi pelajar terbaik bahasa ketiga itu seperti Fiza. Alhamdulillah ... sepanjang pengajian, aku sentiasa memperolehi A dalam subjek itu.

Justeru itu, apa pula kaitannya aku dengan pelancong dari Jepun? Begini ceritanya. Suatu petang, aku menemani suamiku (pada masa itu dia masih kekasihku) bersolat di Masjid sekitar tasik titiwangsa. Memandangkan aku 'bercuti' pada masa itu, aku duduk sahaja di bangku di perkarangan masjid. Muncul beberapa buah bas pelancong datang. Ramai pelancong yang aku kira mungkin dari Jepun mengambil gambar sekitar kawasan masjid. Lantas, muncul 2-3 orang pelancong Jepun menghampiriku. "Photograph," katanya berulang kali. Aku pun cuba mengambil kamera yang disuakan padaku. "No ... no ... photograph," kata salah seorang daripada mereka sambil menunjuk ke arah diri mereka bertiga dan diriku. Oh ... rupa-rupanya mereka ingin mengambil gambar denganku. Wah ... bangga juga aku pada masa itu. Ada beberapa snap diambil. Gayaku kaku sahaja. Cuma kumaniskan senyuman sahaja. Seorang demi seorang berdiri di kiri, kanan dan belakangku. Pelancong-pelancong Jepun yang lain pun turut serta. Setelah selesai, mereka mengucapkan terima kasih padaku. Sempat juga mereka membisikkan sesuatu padaku. Tak perlulah aku beritahu apa yang mereka ucapkan. Biarlah aku sahaja yang tahu. Semasa bas beransur pergi, mereka melambai-lambai pula dari dalam bas gaya remaja sekolah yang kegirangan balik dari camping. Aku turut melambai ke arah mereka.

Mmm ... tidak mengapalah kalau aku tidak menjejakkan kaki ke Jepun, sekurang-kurangnya gambarku sudah ada di sana. Moralnya, jangan kedekut senyuman. Semua orang suka bila kita tersenyum. Kadang-kadang senyum itu boleh merawat hati yang luka, boleh menyiram perasaan amarah daripada terus menyala, dan yang pastinya kita tidak rugi apa-apa. Ia sedekah yang mudah dan hadiah yang istimewa.

No comments:

Post a Comment