Sunday, July 5, 2009

"Kaki ibuk melekat-lekat di lantai."- Ibuk Fatimah-


Di belakang rumahku ada Fatimah. Dia kupanggil Nek Anjang. Di kanan rumahku juga ada Fatimah, dan kami sekeluarga memanggilnya, Mak Sudin. Di depan rumah Mak Sudin pun ada Fatimah. Aku memanggilnya 'Ibuk' atau 'Ibuk Timah' (Mak cik Timah). Mereka semua mualaf. Nek Anjang dan Ibuk Timah adalah Kristian masuk Islam, manakala Mak Sudin, cina masuk Islam.


Aku agak rapat dengan Ibuk Timah. Dia adalah temanku ke surau yang terletak tidak jauh dari rumah kami. Ketika hujan, dialah temanku yang berkongsi payung hingga ke rumah. Dia suka bunga. Aku juga terpengaruh dengan minatnya itu. Sejak itu, rumah kami juga banyak bunga. Semasa aku duduk bersembang dengan Ibuk Timah, dia menasihatiku agar pandai-pandai jaga diri. Katanya aku ibarat bunga yang sedang berkembang, ramai orang teringin nak memetiknya. Kalau tidak dipetik pun, pasti dijeling-jeling jua. Begitulah minatnya pada bunga, hingga akupun diumpamakan seperti bunga. Masa itu, mata kami terarah pada rimbungan pohon bunga raya yang mekar berkembang. Di sekeliling rumah Ibuk Timah, penuh dengan bunga-bunga yang mekar dengan subur. Pohon serai, lengkuas, kunyit, dan sebagainya juga tumbuh sangat subur.


Semenjak belajar di Shah Alam, aku jarang berjumpa dengan Ibuk Timah. Suatu hari, emak menghubungiku dan menyatakan Ibuk Timah sakit kerana buatan orang. Semasa cuti semester, aku singgah di rumah Ibuk Timah. Badannya kurus melidi, sedangkan sebelum ini badannya segar bugar dan berisi. Bunga-bunga di sekeliling rumahnya juga kelayuan dan mati. Aku pegang tangannya. Sejuk. Aku nasihati Ibuk Timah agar makan walaupun tiada selera. Aku bimbang keadaannya bertambah teruk. Melihatkan perubahan tubuhnya sahaja membuatkan hatiku sayu. Dia kata, dia tidak boleh makan, dadanya bagai ditumbuk-tumbuk. Perbualannya biasa sahaja, cuma nadanya sahaja yang lemah. Kemudian, lalu sekumpulan pemuda kampung sambil tersengih-sengih. Ibuk Timah sempat berbisik mengatakan salah seorang daripada pemuda itu meminatiku. Lantas dia mengambil album gambar. Di situ terdapat gambar pemuda tersebut semasa kecil. Aku menyoroti langkahnya. Aku lihat tikar turut terangkat setiap kali kalinya melangkah. Tikar itu ibarat melekat-lekat di telapak kakinya. Ya Allah ... hatiku bertambah sayu. Sejuk sangatkah kaki Ibuk Timah hingga membuatkan tikar tersebut melekat di telapak kakinya?


Menurut Ibuk Timah, dia tidak boleh mendengar bunyi bising. Bunyi itu akan berganda-ganda di pendengarannya dan seolah-olah menghantuinya. Dia turut meminta maaf kerana telah menyusahkan kami jiran-jirannya. Semenjak Ibuk Timah sakit, motor akan dimatikan di persimpangan sebelum memasuki lorong rumah Ibuk Timah. Kami akan berjalan kaki dan menolak motor sampai ke rumah. Abangku pernah mengeluh dengan keadaan ini, namun akhirnya akur setelah dijelaskan oleh emak.


Hari itu kawasan rumah kami banjir. Sedang aku mencuci pinggan, pintu rumah diketuk orang dalam hujan yang masih belum berhenti. Emak yang membukanya. Ohh... Apak Jijan (Suami Ibuk Timah). Dia tumpang lalu kerana mahu ke rumah sebelah. Katanya dia mahu berubat. Setelah 'berubat', Apak Jijan lalu lagi di rumah kami. Emak terus bertanya apa kata Tok Dukun. Aku curi dengar perbualan mereka. Yang sempat aku tanggap adalah, "Jelas muka orang tu. Sebijik macam dalam ic. Rambut kerinting." Mak tanya siapa orangnya. Apak Jijan keberatan untuk memberitahu cuma dia menyatakan lelaki itu orang 'sini-sini' juga. "Aku tak kisah Kiah, kalau dia nak Timah tu, aku bagi. Tapi jangan buat dia begini. Seksa dia." Aku terkesima. Dan mungkin kebetulan, selang beberapa minggu Tok Dukun tersebut pula meninggal. Cerita tentang lelaki berambut kerinting tamat di situ sahaja.


Berhari-hari juga aku terlantar demam. Petang itu, ayah kata orang dari Kabong akan menurun di rumah Ibuk Timah. Kononnya orang itu bomoh yang agak hebat. Aku tidak tahu bagaimana cara perubatannya. Cara Islam kah? Yang aku tahu, Tok Bomoh itu beragama Islam. Esoknya aku dengarkan sahaja cerita daripada adikku. Katanya ramai juga orang datang melihat. Penuh satu rumah.Tok Bomoh itu bercakap menggunakan dialek lain. Jarum berjaya dikeluarkan daripada salah satu bahagian badan Ibuk Timah. Upah menggeluarkan jarum itu hanya sekeping syiling RM0.50. Esoknya juga, rumah Ibuk Timah 'dipagar' dengan kain. Bunga-bunga di rumah Ibuk Timah semakin mengering dari sehari ke sehari, namun masih belum ada khabar gembira tentang Ibuk Timah.


Ada satu versi tentang cerita penyakit misteri Ibuk Timah. Dikatakan ada ahli keluarganya marah sebab Ibuk Timah memeluk Islam. Lantaran itu, 'dihantarnya' penyakit misteri kepada Ibuk Timah. Sejauh mana kebenarannya, hanya Allah yang tahu. Sudah puas mereka sekeluarga berubat. Jauh dekat semua mereka pergi. Jiran-jiran turut memberi bantuan dari segi kewangan dan lain-lain. Allah lebih menyayangi Ibuk Timah. Ibuk Timah akhirnya menghembuskan nafas yang terakhir di samping keluarga tercinta.


Aku ingin berkongsi penjelasan ringkas mengenai hukum mempelajari ilmu sihir dan apakah hukuman ke atas ahli sihir yang aku petik dari http://www.darussyifa.org/.

Menurut ulama tersohor Imam Ibn Hajar al-`Asqalani, firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 102;

[Mafhumnya] Mereka (membelakangkan kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu, ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.

Ayat ini menunjukkan secara jelas bahawa mempelajari ilmu sihir adalah daripada amalan kufur yang wajib dijauhi oleh seorang Muslim.

Imam Ibn Qudamah menyatakan, “… mempelajari sihir dan mengajarkan ilmu ini kepada orang adalah haram di mana kami tidak mengetahui wujudnya khilaf [perbezaan pendapat] dalam kalangan para ahli ilmu mengenai perkara ini…”[2]

Imam Abu Hayyan menyatakan dalam kitabnya al-Bahr al-Muhit, “…adapun hukum mempelajari sihir, maka apa-apa ilmu sihir yang melibatkan perlakuan memuja serta mengagungkan sesuatu yang lain daripada Allah, maka mempelajarinya adalah haram menurut ijmak ulama, iaitu tidak harus mempelajarinya dan tidak juga beramal dengannya. Adapun sekiranya tidak dapat dipastikan apakah ilmu sihir tersebut melibatkan unsur-unsur syirik terhadap Allah ataupun tidak, maka yang pastinya mempelajari ilmu tersebut tetap tidak harus dan tidak juga harus beramal dengannya.”

Menurut penjelasan Sheikh Muhammad ibn Salih al-`Uthaymin, mempelajari ilmu sihir adalah haram dan tidak dibenarkan, bahkan boleh membawa kepada kekufuran, iaitu berdasarkan ayat 102 dari surah al-Baqarah.

Kerana itu, jelas beliau, “…seorang ahli sihir, menurut hukum syarak, hendaklah dibunuh, dan hukuman bunuh di sini dilaksanakan atas dasar diri ahli sihir tersebut telah murtad dari Islam atau atas dasar suatu hukuman hudud yang wajib dikenakan ke atasnya. Sekiranya amalan sihirnya telah sampai ke tahap kufur, maka dia dibunuh atas dasar amalan murtadnya, dan sekiranya amalan sihirnya tidak sampai ke tahap kufur [tidak melibatkan penyembahan jin dan syaitan], maka dia dibunuh atas dasar hukuman hudud…” [3]

Ulasan Ringkas :
Semoga kita sentiasa menjauhkan diri dengan sejauh-jauhnya dari amalan sihir dan para ahli sihir walau sesusah mana dan seberat mana ujian dan penderitaan sakit yang ditimpakan oleh Allah ke atas kita. Sentiasalah bersabar, mengharapkan balasan pahala dari sisi Allah dan terus berusaha mencari penawar melalui jalan dan kaedah rawatan yang tidak bertentangan dengan hukum syarak.

Jadikan al-Quran sebagai penawar dan jauhilah tabib-tabib yang melibatkan khidmat penggunaan makhluk jin dan syaitan dalam rawatan atau melibatkan amalan-amalan yang mencurigakan menurut neraca Syarak. [terdapatnya unsur syubhah]. Sesungguhnya melakukan rawatan yang melibatkan unsur-unsur syirik kepada Allah [seperti berdoa kepada jin] adalah haram dan tidak dibenarkan menurut kata sepakat [ijmak] para ulama. Wallahu'alam.


Al-Fatihah untuk Allahyarhamah Fatimah bt. Abdullah.

No comments:

Post a Comment