Saturday, August 15, 2009

Episod Akhir-Lan

Assalammualaikum,

Sudah lama aku tidak mengupdate blog ini. Nak kata sibuk tidaklah sangat. Cuma masa di rumah, aku bahagikan untuk perkara lain. Apatah lagi, nenek mentua (mamatok) baru sampai dari Sabah.

Ini pengakhirnya ...
Ada juga yang bertanya, apa penyudah kisah Lan. Sebenarnya aku malas nak bercerita panjang tentang Lan. Aku pendekkan sahaja ceritanya.

Kira-kira pukul 2 petang, aku dan Puan Khadijah Hashim (majikan aku pada masa itu) bergerak ke Institut Terjemahan Negara (ITNM). Semasa memasuki ITNM, aku telah setkan handphone ke mode senyap. Balik daripada mesyuarat itu, aku melihat ada beberapa missed call dan message. Selepas menghubungi office mate, aku mendapat beberapa message daripada Hazidah. Message pertama, dia menyatakan dia sangat berdebar masuk ke mahkamah. Message kedua adalah message yang agak menyentap rasa geramku.

"Kak Nor, saya tarik diri. Kalau tidak, abang ### nak buat report polis yang saya ni pecah amanah."


Apa dikesal berhuma padi,
padi di bendang dibahagi-bahagi,
sudah bersarangkah kejam di hati?
memfitnah menganiaya bagaikan hobi.

Tidak sanggup aku nak 'membahasakan' Hazidah. Suaranya tersekat-sekat. Aku tahu dia menahan sebak. Hanya dia yang menghadapi segala ugutan dan kata-kata nista abang ###. Kalau dilihat dari rupa, abang ### memang nampak baik dan agak tampan orangnya. Tapi itu tidak memberi makna jika hati busuk dan kejam. Mentang-mentang dia berduit, mentang-mentang dia berpengaruh, disepak-sepaknya maruah orang.

Setelah melayan Hazidah bercerita, aku hubungi pula Puan S. Dia memang marah dan kesal. Tapi apa nak buat, nasi sudahpun hangit.

Aku kongsikan beberapa tips daripada menjadi mangsa malaun kejam seperti abang ###.

- Dapatkan surat tawaran.
- Baca surat perjanjian dengan teliti sebelum menandatanganinya. Tanya apa-apa maklumat yang tidak difahami. Dapatkan salinan perjanjian.
- Pastikan gaji masuk pada tarikh yang telah ditetapkan. Sekiranya gaji lambat, dapatkan penjelasan.
-Dapatkan slip gaji.
-Semak KWSP (ada kes majikan tidak membayar KWSP walaupun gaji telah dipotong)
-Pastikan segala faedah yang dijanjikan diterima : pembiayaan rawatan dan perubatan, cuti, elaun, bayaran kerja lebih masa dan sebagainya.)
-Kalau majikan menipu, mengugut, menganiaya, dan sebagainya, hubungi Jabatan Buruh. Mohon nasihat daripada mereka terlebih dahulu. Jangan menipu maklumat. No telefon Jabatan Buruh berbeza mengikut tempat. Hubungi directori dengan menekan nombor 103, dan minta no telefon jabatan buruh yang berdekatan dengan kita.

No comments:

Post a Comment