Tuesday, August 25, 2009

Pengorbanan Ramadhan

Detik yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba jua. Aku sudah berniat mahu menjadikan Ramadhan ini Ramadhan yang terbaik dalam hidupku.

Semakin hampir Ramadhan, semakin menimbun tugas di pejabat. Bermula pada hari Khamis, team PTS Pro sudah bertungkus lumus menyiapkan projek PERMATA. Hari pertama Ramadhan, aku sempat berbuka bersama suami tercinta. Projek PERMATA benar-benar menuntut pengorbanan yang besar. Sabtu dan Ahad sudah seperti hari bekerja. Malah, lebih daripada hari bekerja biasa. Pergi pagi, balik juga pagi. Mujurlah suamiku faham. Tidur pagi itu, aku bermimpi sedang melakukan scanning buku. Bangun sahaja daripada tidur, aku terus memikirkan rakan di pejabat. Pukul berapa mereka sahur, apalah yang mereka makan sahur itu?

Sedih juga apabila memikirkan pada hari kedua Ramadhan, suami berbuka di masjid. Itupun atas saranan dirinya sendiri. Aku sungguh terharu dan rasa bertuah memiliki suami sebaik suamiku. Dua kali aku tawar-menawar dengannya berkenaan dengan masa balik. Akhirnya dia bersetuju mengambilku setelah habis dia bersenam di gym. Sekitar pukul 1 pagi lebih barulah aku balik ke rumah. Kami bersahur di luar, katanya untuk persediaan kalau-kalau aku terlajak tidur. Sekali lagi aku diruntun rasa bersalah. Aku hanya tidur beberapa jam. Sekali lagi tidurku bermimpikan kerja di pejabat. Aku bermimpi sedang melekat glossy sticker pada buku. Celik sahaja mata, fikiranku terjerumus pada kawan-kawan di pejabat. Pukul berapakah mereka tidur, sudah siapkah buku-buku itu? Rasa bersalah meninggalkan kawan-kawan di pejabat merajai di hati. Apakan daya, aku tidak mampu melakukan pengorbanan sebesar mereka kerana aku ada tanggungjawab sebagai isteri yang mesti aku utamakan. Sahur itu kami makan ringkas sahaja kerana sudah makan sebelum itu. Pagi itu juga aku mendapat message daripada Shiela yang melahirkan rasa syukur kerana Projek PERMATA sudah berjaya disiapkan. Alhamdulillah....

Projek PERMATA, mencuri masa-masa berharga kami bersama keluarga tercinta. Aku lihat sendiri kegelisahan Fatin memikirkan keluarganya. Ahli keluarganya demam di kampung, tetapi dia hanya berpeluang menjenguk sebentar sahaja. Aku dengar sendiri Aizat menghubungi ibunya menyatakan dia tidak dapat berbuka bersama keluarga hari itu. Kak Ann yang juga tunggak keluarga terpaksa menghambakan diri di pejabat dan tidak dapat meluangkan masa bersama keluarga tercinta di Bangi. Ya Allah ... Kau berikanlah hikmah dan balasan yang baik kepada mereka.

Apa yang kita fikirkan, itulah message yang akan dihantar ke seluruh saraf badan kita. Pada Ramadhan kedua, sebenarnya aku kurang sihat. Rasa mencengkam di perut bagai mencarik-carik segala usus dan daging di perut. Aku makan sedikit sahaja walaupun sajian berbuka itu nampak menyelerakan. Kerja dan semangat rakan-rakan PTS Pro secara automatik menghantar message ke otakku agar aku juga harus bersemangat dan melupakan perkara-perkara 'remeh' yang berlaku padaku. Rasa mengantuk dan penat bersatu menjadi satu, namun semuanya kulawan habis-habisan. Aku selalu melihat Kak Ann sebagai inspirasi dan sumber kekuatan team PTS Pro. Dia selalu bersemangat, sabar, dan gigih. PTS sangat beruntung mempunyaI pekerja sehebat Kak Ann. Walau sehebat mana dugaan, dia tetap tabah. Tidak mengapa Kak Ann, biarpun orang lain tidak nampak pengorbanan Kak Ann, biarpun orang lain tidak menghargai apa-apa yang Kak Ann buat, percayalah ... kami sentiasa menyokong Kak Ann. Kami tahu apa yang Kak Ann buat.

Malam yang semakin pekat, bagaikan tidak terasa. Kak Ann dengan tarian indianya, Mar dengan lagu hindustannya, Mazni al-Irfan dengan teknik dan idea barunya, shiela dengan kesasulannya, Fatin dan Aizat yang selalu menjadi mangsa usikan Kak Ann dan Mar, dan aku dengan cerita zaman kanak-kanakku. Kami sentiasa gembira, bahagia, dan bersatu dalam apa juga rintangan. Aku sangat bersyukur mempunyai rakan sepasukan yang sangat sporting, hebat, dan baik seperti mereka. Projek PERMATA semakin mendekatkan hati kami antara satu sama lain. Aku sendiri sangat sayang pada team PTS Pro. Aku pasti akan sangat sedih sekiranya aku terpaksa meninggalkan mereka. Sayang seribu kali sayang, aku tidak berkesempatan mengambil gambar dengan hasil kerjaku sebagaimana rakan-rakan yang lain. Tidak mengapalah, asalkan aku sudah membahagikan masa yang baik antara tugas di pejabat dan tanggungjawab terhadap rumah tangga. Sekurang-kurangnya, pagi itu aku menyiapkan sahur yang sempurna buat suami, dan makanan berbuka buat seluruh ahli keluarga mentuaku.


Semalam, aku menyediakan sizzling yee mee untuk keluarga mentua. Makanan kegemaran suami dan adik-adik iparku. Alhamdulillah ... kami berbuka dalam suasana yang meriah dan gembira. Telatah anak-anak buah amat menghiburkan. Ini juga adalah hadiah buat diriku setelah berhari-hari berkampung di pejabat, akhirnya aku berpeluang juga berbuka bersama keluarga. Aku kepilkan gambar sizzling yee mee di sini.

Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Aku sentiasa berdoa agar pengorbanan yang kami buat ini berbaloi. Semoga projek PERMATA terpilih dan semoga team PTS Pro terus bersatu padu.

No comments:

Post a Comment