Saturday, January 2, 2010

Kek Lapis

Sudah lama aku tidak mengupdate blog. Aku tidak tahu mahu bermula dari mana? Cerita tentang hari raya rasanya sudah basi, tapi gatal juga mahu menceritakan perihal raya. Lagipun, raya di Sarawak kali ini lebih istimewa daripada biasa.

Aku cukup teruja untuk balik beraya di kampung halaman. Sebagai persediaan, aku hanya berjaya menyiapkan tiga jenis kek lapis, iaitu kek lapis nescafe classic, kek lapis masam manis, dan kek tikar mengkuang (Biasanya aku membuat sekitar lima ke tujuh jenis, tapi tahun ni aku agak sibuk dan penat). Biskut pun ada beberapa jenis. Aku baru sahaja berjinak-jinak membuat biskut sejak berkahwin. Sebelum ini, aku asyik dengan kek lapisku. Padaku, tidak bermakna raya tanpa kek lapis. Walaupun kadang-kadang aku tersangat penat membuatnya, tapi tidak mengapa. Melihat kek yang cantik dan sedap, semua kepenatan rasa terbalas.

Perihal kek lapis
Kek lapis yang paling mencabar kesabaran dan ketelitian aku adalah kek lapis tikar mengkuang. Ia harus dibuat selapis demi selapis mengikut aturan warna adunan. Siap dilapis, harus dipotong pula. Kemudian, aku perlu melekatkan potongan-potongan tersebut mengikut corak yang aku inginkan. Corak tikar mengkuang agak senang. Bahagian tengah potongan tidak perlu dipotong dua. Cuma biarkan ia segiempat. Susun dan lekat melintang dan menegak sampai habis.Setiap bar corak yang aku dapat perlu dibungkus dan dimasukkan di peti sejuk. Biasanya, keesokan harinya baru aku menyusun bar-bar corak tersebut dan membuat lapisan atas dan bawah kek. Agak susah untuk diterangkan dengan perkataan. Membuat kek lapis perlu berguru, paling tidak dikepilkan langkah demi langkah bergambar dan berwarna.

Di semenanjung, mengikuti kelas membuat kek lapis agak mahal. Sekitar RM250 seorang. Walaupun aku ada basic membuat kek lapis, tapi aku juga pernah mengikuti kelas yang dikendalikan oleh seorang chef yang katanya baru berjinak-jinak membuat kek lapis. Ada dua tujuan kenapa aku masih mengikuti kelas membuat kek lapis walaupun aku sudah mula membuat kek lapis sejak berusia 14 tahun. Tujuan pertama, menimba pengalaman mengendali kelas masakan. Tujuan kedua, mempelajari teknik memasak daripada chef terkenal. Banyaknya pantang larang yang diturunkan oleh chef Norazlina. Putih telur mesti dipukul berasingan dari kuning telur (selama ini aku belasah pukul sekali arung). Tepung wajib diayak untuk memberi lebih udara dalam tepung. (Yang ini aku ikut kerajinan pada masa itu. Kadang-kadang aku balun sahaja. Tapi, selalunya aku ayak la). Ada banyak lagi petua. Tapi yang pastinya, walaupun sebelum ini aku pakai belasah membuat kek lapis, rasanya hanya dua kek yang tidak menjadi sepanjang aku membuat kek lapis. Kek pertama yang aku buat semasa di tingkatan dua. Ia terlalu keras sebab aku pandai-pandai menambah kismis dalam adunan Kek Sharifah Aini (ini nama kek tau, ada yang memanggilnya Kek Aedes), kek kedua Kek Lapis Putih Telur (tak jadi sebab sepatutnya dibakar, tapi aku tak ada oven masa itu. Aku tibai guna pengukus.) Sejak mengikuti kelas membuat kek lapis, aku mula berdisiplin. Aku ikut aturan yang betul.

Lapisan kek hangus!
Sebelum suamiku pergi solat Jumaat, dia sudah berpesan supaya bersiap-siap awal. Dia mahu membawaku membeli baju raya selesai sahaja solat Jumaat. Masa ini banyak lagi kerja yang belum selesai. Lapisan atas dan bawah kek lapis mengkuang belum siap. Sambil-sambil melapis kek, aku membuat kerja lain untuk menjimatkan masa. Lapisan pertama ok, lapisan kedua, aku terlebih budget. Akhirnya lapisan tersebut hangus. Apalagi, aku terus mengambil loyang yang lain dan mula membuat lapisan baru. Kali ini aku lebih berhati-hati, tapi tanganku pula menjadi mangsa oven panas. Lapisan atas dan bawah kek lapis mengkuang ini warnanya sama. Untuk menjadikan lapisan tersebut cantik, aku harus membiarkan lapisan atas kek hangus sedikit supaya apabila selesai melapis, kita akan dapat kek yang berjalur halus di setiap lapisan. Cantik sekali! Akhirnya Kek Tikar Mengkuang siap juga. Aku ada satu perangai setiap kali membuat kek lapis. Aku mesti tak sabar melihat coraknya. Kadang-kadang, panas-panas lagi aku sudah keluarkan kek dari loyang lalu memotong bahagian tepinya untuk melihat corak. Puas betul melihat kek itu cantik tersusun. Yang paling penting kek itu mesti sedap dan cantik!

Kek lapis dibahagi tiga
Semua kek lapis, aku akan bahagikan kepada tiga bahagian. (mak mentua, mak kandung dan untuk aku sendiri). Bahagian untuk aku sendiri agak sedikit kerana aku beranggapan orang semenanjung mesti lebih suka makan biskut. Mak mentua agak teruja membawa kek lapis balik ke kampung. Tetamu yang datang akan asyik membelek kek lapis. Mereka akan tertanya-tanya bagaimana corak-corak dalam kek lapis itu dibentuk. Mereka tidak boleh membayangkan proses membuatnya.

Mujurlah aku membuat kek lapis di KL. Rupa-rupanya adik perempuanku langsung tidak sempat membuat kek lapis sebab sibuk menjahit. Kakak ipar pula baru melahirkan anak buah kami yang pertama. Mak ada juga menempah kek daripada orang kampung. Biasanya kami akan mendapat tiga kek lapis percuma daripada bakal menantu mak. (girlfriend adik lelakiku), tapi tahun ni, Lan dan Miji putus cinta, girlfriend abang pula sudah menjadi isterinya yang sedang berpantang semasa raya. Harapannya cuma kek lapis dari KL.

Kek adikku runtuh.
Dua adik perempuanku yang berusia 18 dan 15 baru berjinak-jinak membuat kek. Mereka mula membuat kek sejak aku berkahwin. (Selama ini harapkan aku sahaja. Mereka tukang cuci telur dan tukang timbang). Malam raya pertama itu, aku benar-benar tidak larat membuat kek lagi. Sudahlah siangnya aku sibuk memasak juadah hari raya, badanku pula sangat penat. Perut terasa memulas-mulas, kepala sering pening. Aku fikir, mungkin aku ada alah dengan sesuatu makanan. Dari atas, aku dapat menghidu bau kek hangus, tapi aku biarkan sahaja setelah mendengar suara adik-adik perempuanku masih ada. Pagi itu, satu keluarga gelakkan kek hasil tangan Ema dan Norli. Keknya hitam legam dan runtuh di tengah. Melihat loyang yang digunakan sahaja aku sudah tahu apa masalah kek tersebut. Loyangnya tidak padan dengan adunan. Sepatutnya, Ema dan Norli menggunakan loyang bersaiz 8" ke 9" X 3", tapi mereka menggunakan loyang 7" X 3". Adunan tepung pula over beat. Suhu terlalu panas. Tidak mengapalah, semua itu proses belajar. Aku harap, sebelum mereka berkahwin, mereka sudah pandai membuat kek lapis. Kalau tidak, malu sahaja dengan keluarga mentua. Lainlah kalau mereka berkahwin dengan orang luar dari Sarawak.

Apa-apapun, kek lapis kami tahun ini cepat sahaja licin. Di kampung, aku sempat meminta beberapa resipi daripada sepupu-sepupuku yang lain. Adik beradik sudah tahu perangaiku jika bertandang raya. Dalam beg sudah tersedia pen. Aku akan merasa satu persatu kek lapis yang dihidang. Yang mana aku berkenan, aku akan kejar si pembuatnya sampai aku dapat resipinya. Semasa zaman sekolah, aku ada satu buku besar salinan resipi kek lapis yang aku minta dari jiran-jiran, kawan-kawan, sepupu sepapat, tetapi sayang seribu kali sayang, buku itu telah hilang. Adik-adikku yang berangan mahu membuat kek lapis semasa ketiadaanku sudah menghilangkan buku tersebut. Sampai sekarang buku itu tidak berjaya ditemui. Mmm ....

No comments:

Post a Comment