Saturday, January 9, 2010

Rahsia 30 tahun Keluarga Mackenzie Philips

Oprah... Oprah... Oprah!
Semasa kami baru berkahwin, suami selalu bising kerana aku suka sangat menonton talk show Oprah Winfrey. Dia tanya, kenapa aku minat sangat orang kafir seperti Oprah? Aku banyak jawapan untuk soalan itu, tapi nantilah aku ceritakan. Yang penting, aku rasa tidak salah mengikuti perkara yang baik tentang seseorang walau siapa pun dia. Ya... sebab ia adalah perkara yang baik, kenapa perlu ragu-ragu. Aku berpeluang menonton talk show Oprah ketika suamiku tiada di rumah. Kalau boleh aku tidak mahu ketinggalan topik perbincangan Oprah. Aku tidak berminat untuk bercerita tentang Oprah kali ini. Semalam aku menonton Oprah bersama adik lelakiku di rumah. Mackenzie, anak perempuan seorang lagenda rock John Philips kembali ditemu bual. Topiknya masih berkisar tentang rahsia keluarga Mackenzie Philips yang dibongkar beberapa bulan yang lalu. Ia adalah rahsia yang mengejutkan orang ramai. Aku sendiri terbawa-bawa cerita silam Mackenzie Philips dalam mimpi. Betapa ngerinya!

Muka surat 108
Oprah terpaksa menandatangani satu surat hanya kerana dia mahu mengimbas buku tulisan Mackenzie yang digam daripada dipasarkan atas alasan terlalu ekstreem. Aku lampirkan bukunya di sini.

Penonton akan dapat merasakan betapa tertekannya Mackenzie di hadapan kamera. Semua mata bertumpu padanya. Apa hebatnya cerita tentang Mackenzie yang bergelut dengan najis dadah, alkohol, dan rahsia keluarga berabad lamanya. Bibir Mackenzie kelihatan sedikit menggigil, tangannya juga begitu. Matanya juga menunjukkan betapa tertekannya Mackenzie. Dia masih keliru sama ada mahu mendedahkan rahsia keluarga pada umum atau tidak. "Bacakan muka surat 108," kata Oprah. Mackenzie mengambil buku High on Arrival, lalu menyelak muka surat satu persatu. Semakin lama suaranya semakin menggigil. Air matanya mula bergenang. Ini adalah petikan daripada buku High On Arrival yang menyentap hati siapa sahaja.

"I woke up that night from a blackout to find myself having sex with my own father. I don't remember how it started or, thankfully, how it ended. … Was it the first time? Had this happened before? I didn't know and I still don't. All I can say is that it was the first time I was aware of it. For a moment I was in my body, in that horrible truth, and then I slid back into a blackout. Your father is supposed to protect you. Your father is supposed to protect you, not f*** you."

Aku terkesima beberapa ketika, lebih terkesima apabila Mackenzie mengatakan rahsia keluarga itu telah dia pendam lebih 30 tahun. Kini, ayahnya yang durjana itu telah tiada di muka bumi. Mackenzie tetap mengatakan ayahnya bukan seorang yang jahat, cuma kejahatan alkohol dan dadah telah meracuni ayahnya. Mackenzie masih berumur 10 tahun ketika melihat ayahnya mengambil dadah di hadapannya. Dia menjadi pembantu ayahnya menggulung dadah ke dalam rokok. Mackenzie mula mengambil dadah kokain pada usia semuda 11 tahun. Semasa membintangi filem American Graffiti, iaitu seminggu selepas menyambut hari jadi ke 18 tahun, Mackenzie telah ditangkap atas kesalahan pengambilan dadah.

Mackenzie Bersemuka dengan Ayahnya
Mackenzie memberitahu penonton bahawa kali pertama dia ingat dirogol oleh ayah sendiri ketika dia berusia 17 atau 18 tahun. Dia tidak ingat adakah benar itu pertama kali dia dirogol? Apa yang dia tahu adalah ia tidak akan menjadi kali terakhir. Suatu hari, ketika terjaga daripada lena yang panjang akibat mabuk teruk malam sebelumnya, Mackenzie perasan ada satu susuk lelaki berbaring di sebelahnya. Mackenzie cuba untuk tidak berfikiran negatif sebab lelaki itu adalah ayahnya. Mackenzie cuba menghapus bayangan buruk, namun Mackenzie sedar perkara buruk benar-benar berlaku kepadanya. Mackenzie cuba bersemuka dengan ayahnya.

"Look, we need to talk about how you raped me."
"Raped you? Don't you mean when we made love?"


Pada masa itu, Mackenzie benar-benar rasa keseorangan.

Ketika kumpulan Mamas & Papas mengadakan jelajah Hawaii, Mackenzie menemani ayahnya seperti biasa. Ada kalanya, dia tidur sebilik dengan ayahnya. Pernah satu ketika, ayahnya yang dalam keadaan khayal mengajak Mackenzie pergi ke Fiji. Masyarakat Fiji tidak memandang serong pada hubungan mereka. Ayahnya percaya, masyarakat Fiji boleh menerima hubungan sumbang mereka sebagai perkara biasa. Ayahnya berangan mahu membawa tiga orang adik Mackenzie,Bijou,Tam dan Shane bersama. Mereka akan membesarkan Bijau, Tam, dan Shane sebagai anak mereka. Ketika itu Mackenzie seolah tersentak dengan kenyataan ayahnya. Tidakkah ayahnya sedar bahawa Mackenzie adalah kakak kepada Bijau, Tam, dan Shane?

Mackenzie memiliki teman lelaki pada masa itu, tetapi teman lelakinya tidak tahu apa yang berlaku antara Mackenzie dengan bapanya. Menurut Mackenzie, pada mulanya memang dia tidak rela dirinya menjadi 'hamba' ayahnya sendiri, tetapi masa demi masa mengubah dirinya. Akhirnya sumbang mahram itu berlaku atas dasar suka sama suka. Itulah kuasa jahat yang boleh dibawa oleh dadah dan alkohol! Setelah 10 tahun sumbang mahram itu berlaku pada dirinya, Mackenzie mula meletakkan noktah pada tindakan tidak bermoralnya. Bukan atas kesedaran yang datang dari hati, tetapi dia sedar tatkala mendapati dirinya sedang hamil. Dia tidak tahu siapa ayah sebenar janin yang sedang membesar di dalam rahimnya. Adakah anak kepada suaminya atau ayahnya. Mackenzie memberitahu ayahnya tentang apa yang berlaku pada dirinya. Akhirnya, Mackenzie menggugurkan bayi tersebut atas biayaan ayahnya.

Azam Mackenzie
Sejak kejadian pengguguran janin itu, Mackenzie menanam azam untuk menjauhi dadah dan arak. Dia mengajak ayahnya agar sama-sama meninggalkan kedua-dua najis itu, namun ayahnya menolak. Ayahnya yakin, walau apapun terjadi, dia tetap akan okey. Pada tahun 2001, ayah Mackenzie nazak. Mackenzie sempat bertemu dengan ayahnya. Dalam tangisan dan kekesalan yang dalam, Mackenzie cuba untuk mengikhlaskan diri memaafkan ayahnya. Dia tetap menyayangi ayahnya. Dari sudut kejahatan yang terjadi, ayahnya pernah menjadi idola Mackenzie, ayahnya tetap ayahnya, dan ayahnya menjalankan tanggungjawab sebagai ayah yang betul ketika dadah dan arak tidak mempengaruhi dirinya.

Mackenzie Masih Belum Bebas
Pada mulanya, Mackenzie merasa bebas setelah kematian ayahnya. Namun, dia seolah dihukum atas tindakannya yang lalu. Mackenzie bertarung dengan bayangan hitam kenangan silam. Dia cuba mencari alasan kenapa dia perlu hidup lagi. Akhirnya lahirlah High on Arrival yang menceritakan titik-titik hitam dalam hidup Mackenzie Phillips. Beban yang ditanggung selama ini terasa ringan kerana rahsia 30 tahun lebih sudah terbongkar.

No comments:

Post a Comment