Saturday, January 2, 2010

Pertama Kali Suami Beraya di Sarawak

Baju Raya
Suamiku kata, kami akan membeli baju raya di Jalan Tunku Abdul Rahman (Jalan TAR). Girang sungguh rasa di hati. Bukan kerana baju raya, tetapi kerana bunga idamanku ada di situ. Semoga terbuka pintu hati suamiku untuk membeli bunga idamanku yang kuanggankan akan diletak di sudut ruang tamu. Macam-macam alasan kuberikan kenapa kami perlu membeli bunga. Akur dengan kehendakku, suami turutkan juga langkahku ke kedai bunga.Tapi keadaan yang sesak dengan manusia, ditambah lagi dengan hujan renyai bertukar lebat, suami mula memberi pilihan. Yang mana lebih penting, bunga atau baju raya? Besok pagi, kami akan terbang ke kampung. Waktu semakin suntuk. Mahu tidak mahu, akhirnya kami melupakan tentang bunga idaman. Alhamdulillah, hujan semakin reda. Cuma renyainya masih belum surut.

Nak satu atau lebih?
Aku beritahu suami untuk membeli lebih daripada sehelai baju raya. Suami kata, satu cukuplah. Banyak-banyak buat membazir sahaja. Aku tidak kisah kalau hanya ada sehelai baju raya kerana baju kurungku memang banyak. Tapi suami hanya ada beberapa helai baju melayu yang sesuai untuk raya. Ku kira, suami mesti membeli sehelai lagi baju raya kerana raya di Sarawak lain daripada raya di Semenanjung. Memandangkan malam semakin pekat, kami balik sahaja dengan masing-masing sepasang baju raya.

Berhari Raya dengan Orang Baru
Persiapan hari raya keluarga kami lebih meriah kali ini. Keluarga kami sudah ada tiga orang baru. Dua menantu, seorang cucu. Anak buah pertamaku diberi nama Noor Fathiyah Bahirah. Comel sangat! Dia dilahirkan seminggu sebelum raya. Aku lebih suka memanggilnya Fatihah kerana sudah terbiasa begitu. (Mula-mula aku fikir namanya Nur Fatihah Bahirah). Walaupun baru keluar dari hospital, namun pada hari raya pertama, si kecil yang comel itu terpaksa dibawa semula ke hospital untuk pemeriksaan demam kuning. Mujurlah Fathiyah tidak ditahan di hospital. Aku leka bermain dengan si kecil yang kuat tidur. Puas aku usik-usik badan dan mukanya, tapi dia tetap lena. Biarlah ...

Hari Raya Kedua yang Asing
Kami bersiap-siap untuk balik ke kampung ibu di Kampung Semarang. Aku agak berlengah mahu balik ke kampung kerana rasa tidak sedap badan. Kepala masih sering pening, tekak loya, dan perut memulas-mulas. Mungkin sebab banyak makan petai. Aku baru sahaja pandai makan petai. Entah kenapa, teruja betul aku dengan petai kali ini. Inilah kali pertama aku memasak petai goreng belacan. Mak yang ajar. Sedap sungguh! Sedang bersiap-siap, suamiku tercinta bertanya, kenapa adik beradik lelakiku semuanya berbaju melayu. Hanya dia seorang sahaja yang berbaju T. Jiran-jiran pun masih berbaju melayu dan bersamping. Aku mula tersenyum. Itulah bezanya raya di Sarawak dan Semenanjung. Kami beraya lebih lama di sini. Kemeriahannya berpanjangan sama seperti raya pertama. Sampai di kampung, suamiku lebih merasa terasing kerana hanya dia yang berbaju T. Di kampung, masih ramai yang membuat kenduri raya. (Makan nasi). Dari satu rumah ke satu rumah kami pergi. Semuanya memaksa kami untuk makan. Lepas makan nasi, makan kek pula. Air pula, air gas. Aduh ... berapa lah penambahan berat badanku lepas raya ini.

Aku Sudah Gemuk!
Mak cik Pak cik ramai menyangka aku mengandung. Uhhh ... pedih sungguh. Suami hanya tersenyum. Ada lah modal dia mengejekku semakin gemuk. Kadang-kadang aku iyakan sahaja. Mak Ngahku siap meraba perutku kerana benar-benar menyangka aku mengandung. Sebenarnya masa ini aku memang mengharapkan telahan mereka benar. Tapi apakan daya, kita merancang, Tuhan yang menentukan. Sebenarnya, suamiku juga ditegur semakin gemuk. Tak apalah, suami isteri sama-sama gemuk. Itu tandanya kami sangat bahagia. (Sedapkan hati sendiri... hu...hu...)

Kek Lapis Cheese yang Memukau Mata dan Selera
Hampir semua rumah mak cik dan pak cik ada Kek Lapis Cheese. Rasanya hanya beza sedikit sahaja. Paling sedap ialah Kek Lapis Cheese di rumah Anjang. Selepas merasa dan berborak dengan sepupu sepapat yang lain, aku mula mencari sepupuku, Ati. Apalagi, minta resipi la. Dia berjanji akan smskan resipi itu kepadaku. Katanya, itu kek yang dibuat oleh awek adiknya. (Kami memanggil adiknya Gaban sebab lasak sejak kecil sampai besar. Pandai pulak tu ...)Suami hanya menggelengkan kepala. Katanya, resipi dah menimbun kat rumah pun masih terkejar-kejar dengan resipi orang lain. Ah ... peduli apa, aku minta pun sebab tau dia suka kek cheese, malah adik-adik iparku gilakan kek cheese. Memang aku sudah ada beberapa koleksi kek cheese, tapi aku suka mengumpul pelbagai versi.

Senja yang Indah
Walaupun sudah ada jalan raya, tapi kami masih perlu mendaratkan kereta di dalam perut feri. Kami sempat menyaksikan matahari terbenam. Indahnya pemandangan senja itu. Aku dan suami begitu asyik menyaksikan keindahan laut dan matahari terbenam. Kami berada di dalam feri sekitar 10-15 minit sahaja. Selepas itu, kami meneruskan pemanduan balik ke rumah. Cadangan mahu singgah di rumah Mok (Panggilan untuk pak cik yang ke lima), terpaksa dilupakan. Aku berharap agar malam ini abangku dan keluarganya tidur di rumah kami malam ini. Aku masih belum puas bermain dengan Fathiyah. Alhamdulillah, sesampai di rumah, Fathiyah sedang lena di atas tilam. Aku terus berbaring sebelah tubuh kecil itu.

Aku dukung Fathiyah walaupun dia masih lena. Aku suka bayi perempuan. Soal zuriat kami, aku tidak kisah lelaki atau perempuan. Kalau ditakdirkan aku mengandung, aku terima sahaja apapun yang Allah anugerahkan. Keinginanku untuk ada anak semakin menebal apabila memeluk tubuh kecil Fathiyah. Dulu aku pernah terfikir untuk honeymoon setahun sebelum ada anak. Tetapi, belumpun setahun, aku sudah bersedia untuk ada anak. Keinginan itu timbul setelah bertukar kerja di Kuala Lumpur. Anak buah suami seramai empat orang itu sangat manja padaku. Aku juga sayangkan mereka tanpa berbelah bahagi. Tidak pernah aku marah walaupun sekali. Nakal itu biasalah. Kadangkala kenakalan budak adalah ujian kesabaran untuk kita yang lebih dewasa. Itulah juga cermin bagi zaman kanak-kanak kita dahulu. Aku semakin insaf tentang pengorbanan ayah dan ibu apabila melihat karenah kanak-kanak.

Fathiyah Sudah Balik
Raya ketiga, kakak iparku bercadang mahu balik ke rumah keluarganya. (Kampung sebelah). Jarak antara rumah mereka dengan rumah kami tidak lah jauh mana. Rasa sayu dan berat mahu melepaskan Fathiyah pergi. Pagi itu aku tertunggu-tunggu suara Fathiyah menangis yang menandakan dia sudah bangun. Tangisan pertamanya benar-benar menggirangkan hatiku. Aku terus keluar dari bilikku dan mengetuk bilik abang di sebelah. Aku ambil Fathiyah dari tangan ibunya. Aku bawa Fathiyah ke riba suamiku. Lama juga dia di samping kami berdua sampai makku memanggil menyatakan dia mahu memandikan Fathiyah dengan air serai wangi. (Petua untuk meredakan demam kuning). Selesai mandi, Fathiyah dan ibunya balik ke rumah mereka. Hatiku bagai diruntun pilu. Aku terus masuk ke bilik. Suami hanya terkesima melihat aku sudah teresak-esak. Ingatkan ada perkara buruk berlaku, rupanya hanya kerana Fathiyah balik. Suami memujukku berkali-kali. Rumah mereka juga bukannya jauh sangat. Aku masih belum puas bermain dengan Fathiyah.

Raya Keempat yang Menyedihkan
Aku ada satu kelemahan, aku tidak boleh melihat siapapun yang menghantarku pergi atau balik. Pasti hatiku sayu. Apatah lagi orang yang menghantarku itu adalah ayah dan ibu. Boleh dikatakan sepanjang perjalanan dari Saratok ke Sibu air mataku tidak henti menitis. Wajah keluarga bermain-main di mata dan minda. Tangisanku mula reda apabila aku mula letih dan mengantuk. Sampai di Sibu, kami mendapati penerbangan kami ditunda dari jam 2 petang ke 2.45. (Menandakan kami akan berlepas sekitar pukul 3 petang). Suami masih lagi hairan melihat masyarakat Sarawak yang masih lagi berbaju melayu dan bersamping. Walaupun tidak semua begitu, tapi kebanyakannya majlis rumah terbuka dihadiri dengan pakaian raya yang lengkap. Suamiku kata, "Macam baru balik sembahyang raya.". Kami sampai di rumah hampir maghrib. Tempoh penerbangan dari Sibu ke Semenanjung adalah 2 jam 50 minit. Aku sangat letih. Tidak sabar rasanya mahu berehat dan berbaring di rumah sendiri. Ikutkan sudah beberapa hari aku lambat period. Mungkin sebab aku travel dari satu tempat ke satu tempat. Masa period boleh berubah kerana beberapa faktor seperti traveling, cuaca, emosi, kesihatan, tekanan, dan lain-lain. Semua itu aku alami. Apatah lagi, aku masih lagi sering pening, loya dan sakit perut yang kufikir gara-gara banyak makan petai. Adikku, Ema cakap, kalau dah tau tak boleh makan petai, kenapa makan lagi. Hu...hu... bukan selalu aku makan petai. Jangan tak tau, petai di kampungku lebih besar daripada petai yang ada di Semenannjung. Rupanya juga cantik dan segar.

Sebenarnya, Semenanjung dan Sarawak banyak bezanya. Rupa, bahasa, makanan, budaya, kepercayaan memang berbeza. Ada yang sama, tapi ada juga yang berbeza. Di Sarawak ada macam-macam jenis beras. Beras bario, sebuti, rotan, bali, rotan wangi, beras merah, beras bukit dan lain-lain. Buah yang ada di sana juga ada yang tidak ada di sini. Pernah dengar buah perap? Buahnya berwarna hijau, berbulu tebal dan kontot. Saiznya seperti buah sukun. Isinya manis. Rupa isinya seperti buah cempedak tapi berwarna putih dan kecil-kecil. Nanti aku ceritakan tentang buah Disu dan buah Pakon (macam durian tapi lebih sedap), buah belimbing hutan, buah jeluwit dan macam-macam lagi. Semuanya sedap-sedap. Air teh c beng, teh mintai, dan fanda susu juga tidak ada di Semenanjung. Kita cerita di lain entri.

No comments:

Post a Comment