Saturday, January 2, 2010

Anugerah yang Maha Kuasa

Malu kerana Petai
Walaupun sudah berhari-hari berada di Kuala Lumpur, namun alah dan kesan salah makan yang mungkin disebabkan oleh petai masih menggangguku. Badanku terasa lemah. Macam keracunan makanan. Suami mengajakku berjumpa doktor, tetapi aku menolak. Biasanya kalau sudah beberapa hari lambat period, doktor mesti mahu membuat ujian air kencing. Kalau air kencingku berbau petai, bagaimana? Aduh ... malu aku! Paling-paling, doktor akan tanya apa yang aku makan. Kalau aku menipu doktor, nanti doktor tidak dapat mengesan apa masalah aku yang sebenarnya. Mak mentua suruh aku minum air Active8. Setiap hari aku makan vitamin. Setiap pagi dan malam aku minum air madu. Musykil juga dengan keadaan kesihatanku ini.

Apa yang parahnya, aku susah merasa makanan dan minuman. Aku pakai buat sahaja. Manis atau tidak, masin atau tidak, aku terpaksa minta tolong orang lain untuk merasanya. Adik iparku yang sudah beranak dua, mula sangsi. "Kak Nor pregnant tak?". Aku rasa mustahil pula. Kalau aku pregnant, aku mesti loya setiap pagi, kerap kencing, sentiasa rasa lapar dan lain-lain. Tidak ada pula simptom pregnant itu padaku. Yang ada adalah simptom keracunan makanan.

Sedapnya Belimbing Buluh
Mak mentua bercerita tentang masak lemak campur belimbing buluh yang dia petik tepi jalan semasa jogging. Aku mula terliur mendengar tentang belimbing buluh. Mak mentua kata, belimbing buluh sudah tidak ada. Setiap kali teringat, aku mesti menelan air liur. Sedang mak mentua memasak di dapur, aku tanya lagi, tak tinggal satu pun kah belimbing buluh itu. Mak mentua mula mencari belanga yang masih bersisa. Ada sedikit lagi kuah masak lemak. Alhamdulillah, ada dua ketul belimbing buluh yang sudah lembik akibat dimasak. Aku habiskan semuanya. Mak mentua yang kasihan, terus membuka peti sejuk kot kot terjumpa belimbing buluh yang dia terlepas pandang. Wah ... ada satu belimbing buluh yang kecil dan kontot! Aku basuh lalu masuk dalam mulut. Puas hati aku. "Besok kalau mak jogging, mak ambil untuk Nor." Itulah mak mentua aku. Orangnya sangat baik hati.

Pagi-pagi mak mentua aku talifon menyuruhku turun mengambil belimbing buluh. Banyak juga belimbing buluh dipetiknya. Sebahagiannya aku simpan dalam peti sejuk, sebahagian lagi aku simpan dalam plastik dan masukkan dalam hand bag. Kalau aku pergi mana-mana dan terasa teringin makan belimbing buluh, aku tidak perlu teringat-ingat atau menelan-nelan air liur lagi.

10 Hari yang Mendebarkan
31hb September 2009 menandakan sudah 10 hari aku lambat period. Aku mengajak suami membeli pregnancy test kit. Aku membeli yang paling murah sekali. (Takut membazir). Malam itu suami sempat berpesan, jangan gatal-gatal hendak membuat pregnancy test dulu. Tunggu lagi dua tiga hari. Tapi kondisi badan ditambah lagi dengan period yang delay sampai 10 hari benar-benar menggodaku untuk membuat pregnancy test. Pagi itu aku terjaga pukul 5 pagi lebih. Subuh pun belum. Aku terasa mahu ke bilik air. Aku mengambil pregnancy test kit, lalu membawanya ke bilik air. Macam mana mahu menggunakannya juga aku tidak tahu. Aku bawa masuk kotaknya sekali. Aku ikut gambar dan arahan yang ada pada kotak. Perasaanku sangat berdebar-debar. Sekejap sahaja dua line timbul. Aku beliakkan mata. Biar betul! Aku seakan tidak percaya. Aku pergi ke dapur pula. Semua lampu aku buka. Aku salah lihat kah? Aku ambil kotak pregnancy test lalu meletakkan test kit betul-betul di atas kotak. Aku membuat perbandingan. Sah! dua line. Dua line bermakna aku pregnant. Tanganku masih menggigil, debaran jantungku masih belum surut. Aku kejutkan suami untuk sama-sama memastikan result dari pregnancy test itu. Suami yang mamai-mamai layankan juga kerenahku. Reaksi suami biasa sahaja. "Ha, pregnant. Mmm ..." lepas itu, dia terus sambung tidur. Aku tidak dapat melelapkan mata lagi. Aku tunggu sahaja azan subuh. Beberapa kali aku melihat test kit dan kotaknya. Sebenarnya aku masih tidak percaya. Keadaan aku yang lemah dan terasa tidak sihat ditambah lagi dengan hasil ujian kehamilan itu membuatkan aku memutuskan bahawa aku perlu pergi ke klinik hari itu. Aku sms rakan sekerja menyatakan aku tidak sihat.

Merajuk, tetapi Teruja!
Aku sebenarnya merajuk dengan reaksi pertama suamiku pagi itu. Padaku dia tidak teruja. Proses memujukku sahaja sudah beberapa minit. Suami kata, dia tengah mamai. Lagipun, biarlah semuanya disahkan doktor terlebih dahulu. (Sekarang, aku menyesal dengan tindakanku yang merajuk entah apa-apa). Dr. Intan yang biasa merawatku mengatakan ujian kehamilan biasanya 99% tepat, tapi untuk benar-benar mendapat kepastian aku memutuskan aku perlu melakukannya sekali lagi. (takut aku yang salah guna pregnancy test semasa di rumah.)Doktor Intan mengajarku bagaimana menggunakan alat tersebut. (kelihatan lebih mahal daripada apa yang aku guna di rumah). Sekali lagi aku berdebar-debar. Aku tidak perlu menunggu lama untuk melihat dua line yang jelas timbul pada alat ujian kehamilan tersebut. Doktor Intan mengesahkan aku sudah hamil sebulan lebih. Sebulan lebih? Maknanya aku sudah hamil semasa aku mengangkat buku di stor semasa bulan puasa lepas, aku sudah hamil ketika aku menaiki kapal terbang, dan semasa aku tergelincir di halaman rumah di kampung, sudah ada janin sedang membesar di dalam rahimku. Aku mula mengingat apa yang aku lakukan sepanjang kehamilan yang tidak aku sedari itu. Semasa mengemas dapur, aku tolak peti sejuk tanpa pertolongan sesiapa. Aku angkat tv lama masuk ke stor. Sofa dan meja aku tolak sendirian. Aduh ... banyak betul perkara yang tidak patut dilakukan oleh wanita hamil telah aku lakukan. Nasib baik aku tidak makan nenas!

Khabar buat Keluarga
Adik ipar yang sudah lama menjangkakan aku hamil terus meneka aku mesti baru balik dari klinik apabila melihat aku tidak bekerja hari itu. Bila aku iyakan, dia terus bertanya positive atau tidak walaupun aku tidak menyatakan kenapa aku ke klinik. Sebaik sahaja aku mengatakan positive, dia menjerit kegirangan. Semua turut teruja. Apa lagi, panas la telinga suamiku menerima bebelan ibu mentua tentang bahaya rokok pada isteri yang sedang mengandung dan kesan pada bayi yang dikandung. Hari itu aku masih rasa sedang bermimpi. Di dalam rahimku berdegup jantung insan lain. Satu amanah yang aku dan suami harus terima dengan penuh tanggungjawab. Keluarga di kampungku juga menerima berita ini dengan gembira. Ibu dan ayah memang teruja jika aku yang mengandung. Maklumlah... anak perempuan mereka mengandungkan cucu mereka. Kehamilan ini semakin menginsafkan aku. Beginilah perasan ibu dan ayahku ketika aku membesar di dalam rahim ibuku. Aku benar-benar insaf .... Ya Allah, jadikan aku anak yang baik, dan jadikan anak dalam kandunganku juga baik, sempurna sifatnya, baik budinya, hebat akal fikirannya, dan berbakti di jalan-Mu. Amiin ....

No comments:

Post a Comment