Saturday, August 15, 2009

Roti Berlapis Ayam

Semalam, balik dari kerja, aku terus ke rumah mak mentua. Tak sabar nak jumpa mamatok dan anak-anak buah. Mak mentua mula mengatur resipi makan malam. Ramai tetamu akan hadir.

Aku mulakan dengan ayam masak merah. Ini resipi mudah daripada mak mentua juga. Aku kongsikan resipinya.

1 ekor ayam, dipotong-potong dan dibersihkan.
1 labu bawang besar (kalau saiz sederhana, tambah sebiji lagi)
1 labu bawang besar dimayang kasar
2 ulas bawang putih
Sedikit halia (sekitar 1 inci)
1 cili hijau dibuang tangkainya
1-2 sudu besar serbuk cili (ikut suka)
2 sudu besar sos tomato
sedikit garam
sedikit gula
Sedikit kunyit
minyak untuk menggoreng ayam
sedikit minyak untuk menumis

Cara memasak:
Lumurkan ayam dengan halia,sedikit kunyit,1 ulas bawang putih, dan garam yang ditumbuk halus. Goreng hingga betul-betul masak. Apabila masak, angkat dan ketepikan.
Kisar 1 bawang besar, 1 ulas bawang putih, dan serbuk cili. Ketepikan.
Tumis bawang besar yang dimayang dan cili hijau. Jangan layu sangat.
Masukkan bahan kisar. Masukkan garam, gula dan sos tomato. Adjust rasa kalau ada yang terkurang. Kacau hingga sebati. Biarkan sampai pecah minyak. Masukkan sedikit air sekiranya kuah agak pekat.
Apabila sambal sudah cukup rasa dan pecah minyak, masukkan ayam. Gaul sebati dan tunggu sebentar. Setelah beberapa minit, tutup api.

Lain orang lain seleranya. Cubalah kalau berkenan. Kalau tidak sedap, jangan marah aku pula. Asalnya, cara aku memasak ayam masak merah agak rumit. Ayamnya juga digoreng setengah masak sebelum dimasukkan ke dalam kuah. Bahannya lebih banyak. Ada kayu manis, bunga lawang, serai, kacang pees, cili boh, dan tomato yang didadu. Sejak berkahwin, aku mengubah pula cara memasak ayam masak merah.

Resipi kedua malam tadi adalah udang goreng tepung. Fuh penat juga dibuatnya. Mujurlah salah seorang adik iparku menolongku menggolekkan udang dalam telur dan tepung. Masa berlalu bagaikan tidak terasa. Sambil masak, aku, mak mentua dan 2 orang adik ipar perempuanku sempat juga bergurau. Mak mentua yang sibuk mengagah si kecil Fatimah menjadi subjek. Bukan main lagi mereka bertiga gelak apabila aku mengatakan aku takut tergoreng gigi palsu mak mentua kalau giginya jatuh ke dalam minyak.

Aku tidak menjamah nasi di rumah mak mentua. Mungkin kenyang bau. Tengah malam, terasa lapar pula. Terbayang-bayang udang goreng tepung. Mmm ...

Sebelum balik, mak mentua pesan, kalau boleh esok pagi dia minta tolong masak nasi lemak dengan sambal sotong pula. Kalau tiada aral merintang, aku pasti akan datang.

Resipi baru ...
Hari ini, aku mencuba resipi baru, Roti Berlapi Ayam. Sudah lama aku nak memasak roti berlapis ayam, tetapi asyik tertangguh.



Gambar ini, aku copy daripada MyResipi.com. MyResipi.com sudah seperti kamus masakan. Type lah apapun, hampir semuanya ada. Aku tidak ada alasan untuk mengatakan tidak tahu dan tidak pandai. Hubby pun sekarang sudah pandai request resipi yang pelik-pelik. MyResipi.com pasti boleh memberi resipi yang best-best!. Sudah hampir empat tahun laman web ini menjadi laman web kegemaranku. Sebelum berkahwin, aku sudah ada berfile-file resipi yang diprint daripada MyResipi.com. Hampir kesemua resipi kegemaran suami ada dalam simpananku semenjak kami bercintan-cintun lagi. He ... He ...

Aku jemput juga Kak Ann dan Fatin. Tapi, mungkin tidak ada rezeki mereka berdua. Aku pun agak lambat menghubungi mereka. Tidak mengapalah ...

Minggu depan puasa. Tidak sabar rasanya. Suami sudah berangan-angan mahu bersahur apa dan berbuka apa. Terus-terang aku katakan, walaupun hobiku memasak dan aku pernah bercita-cita mahu menjadi seorang chef, tetapi jika aku tidak sihat atau sibuk, aku agak malas ke dapur. Bukan sebab malas memasak, tetapi malas nak kecahkan dapur. He ... He ...

No comments:

Post a Comment