Monday, May 17, 2010

Menjelang 39 Minggu ...

Ramai yang terkejut apabila melihat kelibatku di pejabat hari ini. Mereka menyangka aku sudah mula bercuti. Aku rasa biasa sahaja. Aku cuba menyiapkan kerjaku sebelum aku cuti bersalin. Walau tidak seagresif dulu, tetapi aku membuatnya perlahan-lahan. Sikit-sikit, lama-lama siaplah.

Kasut ... oh ... kasut.
Sudah beberapa hari aku menemani suami mencari kasut. Hari Sabtu yang lalu, kami pergi ke Jusco yang pada aku cukuuuupppp panjang dan besar. Ya, banyak pilihan, tetapi ... bertemukah kami dengan pilihan hati? Pada awal kehamilan dulu, kami pernah juga ke situ. Sampai perut berkeroncong, tidak juga bertemu tempat makan yang sesuai. Kadang-kadang, apabila sudah kepenatan, aku mula menarik muka masam. Kesian suamiku. Kali ini, saat aku menunggu kelahiran anak sulung, kami ke sini lagi. Pusing punya pusing, alih-alih tidak juga bertemu kasut idaman suamiku. Alahai ... cerewet juga suamiku rupanya. Ada sahaja yang tidak kena. Yang berkenan di hati, tiada pula stok warna yang dia gemari, ada juga yang tidak menepati size yang sesuai untuk kaki suamiku, malah harga juga menjadi pertimbangan ya atau tidak yang mengambil masa. Aku mengambil kesempatan duduk di kedai kasut semasa suami membuat pilihan dan mencuba itu dan ini. Sambil memberi pendapat, aku boleh juga berehat. Sampai satu saat, aku iyakan sahaja apa yang ada di tangannya kerana aku benar-benar kepenatan.

Menginjak ke 10 malam, kami mengambil keputusan untuk pulang sahaja ke rumah. (Alhamdulillah ....) Perjalanan menuju ke parking kereta pun banyak juga cabarannya. Dua kali aku berhenti berehat di bangku panjang yang banyak terdapat di situ. Aku biarkan sahaja suami menyinggah mana-mana kedai yang dia ingini. Kakiku rasa lenguh yang amat. Baby juga menendang aktif dan ada kalanya agak menyakitkan. Sepanjang menyelusuri jalan menuju parking, suami singgah juga ke kedai yang menarik perhatiannya. Terus-terang, dalam hatiku berdoa agar kami cepat-cepat pulang. He...he...

Mana kereta?
Adoi ... sudahlah aku rasa seperti mahu terberanak, kami tidak pula berjumpa jalan menuju ke parking. (Tak jumpa jalan kami mula-mula masuk.) Redah sahajalah. Akhirnya kami menapak agak jauh untuk menjejaki MyVi Maroon suamiku. Aku tidak mengiya atau menolak ajakan suami untuk pergi ke uptown. Suamiku faham-faham sendiri melihat aku yang keletihan. Balik ke rumah, aku terbaring keletihan. Agak lambat juga aku menunaikan solat Isyak. Selesai salam dan berdoa, aku mengurut-urut kaki yang lenguh. Baru aku sedar, pergelangan kakiku membengkak. Malam itu, suamiku mengurut kedua-dua belah kakiku. Inilah contoh suami mithali...

Berehatkah aku?
Aku tergerak hati untuk membaca pengalaman dan persediaan ibu-ibu yang lain menjelang 39 dan 40 minggu kehamilan. Semuanya mencadangkan benda yang sama, iaitu istirahat. Ada yang mengalami masalah kerana tidak cukup istirahat. Aku bertanya pada diriku sendiri, berehatkah aku? Sudah beberapa hari aku tidur sekitar 2 ke 3 pagi kerana menyiapkan kerja pejabat. Sabtu dan Ahad pun macam hari bekerja juga, malah aku bekerja dari pagi hingga pagi. Berhenti untuk perkara perlu sahaja. Aku menyental jubin-jubin tandas hampir dua jam, masih lagi melakukan kerja-kerja rumah seperti biasa, dan bekerja kadang-kadang lebih daripada biasa. Kenapa? Emm ... kerana aku selalu risau kerjaku tidak siap sebelum aku cuti bersalin, aku tidak mahu menyusahkan orang lain untuk menyiapkan kerjaku, aku risau ketika aku bersalin rumah dalam keadaan yang memalukan, aku risau segala-galanya. Membaca pengalaman kaum ibu yang lain, aku menjadi sedikit cuak. Aku yang berkira-kira mahu menyambung kerja pejabat selepas melayari internet terus membatalkan niat itu. Ya, sudah sampai masanya aku berehat!

No comments:

Post a Comment