Saturday, May 15, 2010

Hari Ibu

9 Mei 2010 adalah hari istimewa buat ibu-ibu di seluruh dunia.

Aku belum bergelar ibu, cuma bakal bergelar ibu beberapa hari lagi. Memandangkan 9 Mei jatuh pada hari Ahad, aku mengisi masa lapang untuk menyiapkan kerja-kerja pejabat yang masih belum siap. (Aku selalu fikir fasal kerja. Mmm...)Petang itu, suami menghubungiku untuk mengajak aku keluar. Dia mahu membeli kasut dan membawaku berjalan-jalan. Selalunya aku yang akan beria-ia mengajaknya keluar. Kalau tidak ke shopping kompleks, pusing-pusing Setapak pun jadilah.

Baru menginjak pukul 6 petang, suami sudah berkira-kira mengajak aku pergi makan. Kami makan di restoran makanan barat di Kampung Baru. Wah... ramai juga ibu mengadung makan di situ. Boleh kata di kiri, kanan, depan, belakangku ada ibu mengandung. Dalam ramai-ramai itu, aku rasa aku lah yang paling sarat. Aku makan chicken chop dan air tembikai kosong ais.

Kejutan daripada suami tercinta

Selesai makan, kami beransur ke shopping kompleks. Terasa bayiku menekan bahagian abdomen. Aku terasa tidak selesa. Aku berjalan perlahan-lahan. Aku masuk ke tandas sebaik sampai di shopping kompleks. Keluar dari tandas, suamiku menungguku di ruang depan tandas. Tiba-tiba suami menghulurkan sekuntum bunga mawar merah. Wah ... terharu pula rasanya. Beberapa pasang mata hanya memerhati. Aku perasan ada seorang lelaki tersenyum-senyum memandang kami. Terselit juga rasa malu di hatiku. Kata suami, bunga itu hadiah daripada bakal anak kami.

Tiada kasut yang kami dapat beli petang itu. Semuanya tidak berkenan dan susah juga mencari size kaki suamiku. Kami pulang hanya membawa satu majalah yang aku beli. Syukurlah....

Hari ibu kali ini amat bermakna buat diriku. Walaupun aku tidak merancang untuk meraikannya, waima terfikir suami akan meraikannya untukku pun tidak terlintas,tetapi hari ini tetap terasa lebih istimewa. Ketika ini, degup jantungku bersatu dengan satu lagi degupan jantung si kecil di dalam rahimku. Di dalam perutku ada nyawa yang berlindung. Pengalaman mengandung mengajarku erti pengorbanan dan kasih sayang. Aku insaf setiap kali kesakitan atau ketidakselesaan melandaku. Beginilah keadaan ibuku ketika mengandungkanku dulu. Malah, aku rasa aku tidak setabah dan sekuat ibu.

Saatku lahir ke dunia

Ibuku melahirkan aku di rumah. Ketika itu, ibu masih menetap di rumah nenekku di kampung. Tiada hospital pun di situ. Kalau mahu ke hospital, penduduk Kampung Semarang terpaksa meredah jalan berliku, berselut, dan meredah lautan selama dua jam. Aku dilahirkan sekitar 10 pagi pada 7 Oktober 1982. Namaku diberi oleh Mak Usu.

Aku tidak kenal erti pengorbanan seorang ibu hinggalah aku menginjak dewasa. Apatah lagi apabila aku mengandung. Masih segar dalam ingatanku ketika ibu melahirkan adik bongsuku, Norli. Baru seminggu lepas melahirkan adikku, ibu sudah mula bekerja. Ketika itu hujan renyai-renyai. Ibu meredah hujan dan mendukung Norli hanya dengan berlindung di bawah sekaki payung. Telinga ini sendiri mendengar orang mengutuk dan mengata tentang ibuku. Sedih dan pilu merajai hatiku. Besarnya pengorbanan ibu untuk kami sekeluarga. Ibu ketepikan rasa sakit, lemah, dan sebagainya demi keluarga.

Aku dan ibu, kenangan yang tidak mungkin aku lupakan.
Kejadian ini berlaku ketikaku berusia sembilan tahun. Aku teringin mahu minum air yang berais. Ketika itu ibu sedang sarat mengandungkan adik kedua bongsu. Memandangkan peti sejuk kami jenis yang besar dan dalam (peti sejuk yang biasanya digunakan untuk meletak daging), tanganku tidak sampai untuk mengambil ais. Aku berusaha juga untuk mengeluarkan ais dari peti sejuk itu. Aku ambil penjolok baju yang diperbuat daripada besi, lalu merejam ais dalam peti sejuk. Ibu marah dengan tindakanku kerana ia boleh merosakkan peti sejuk. Lagipun ais tersebut memang sukar dikeluarkan. Aku berkeras mahu ais itu juga. Ibu terbongkok-bongkok mengambil ais itu untukku. Sebaik sahaja berjaya mengambil ais itu, aku lihat ibu menahan perutnya. Nampak keperitan dan kesakitan yang ibu tanggung. Aku menyesal sangat ketika itu, tetapi tiada kata maaf yang aku lafazkan. Ibu mencubit lenganku atas kedegilanku. Aku menangis dan pergi ke sekolah sesi petang dengan air mata dan lebam di lengan. Hingga sekarang aku masih ingat kejadian itu. Kini, setelah aku mengandung, baru aku tahu tindakan membongkok akan memberi tekanan pada perut dan bayi dalam kandungan. Apatah lagi apabila perut tertekan dengan objek keras. Walau berjuta maaf aku lafazkan buat ibu, tidak mungkin dapat memadam kesilapanku.

Setiap orang ada kenangan manis dan pahit bersama ibu. Aku tidaklah serapat mana dengan ibu. Tetapi, jauh di sudut hati, aku sangat mengagumi ketabahan ibu. Dia tetap ibu terbaik di dunia bagiku. Terima kasih ibu....

No comments:

Post a Comment